Édességek, sütemények nem csak cukorbetegeknek, hanem mindenkinek,aki a magas kalóriatartalmú, a szervezet számára semmilyen fontos tápanyagot nem tartalmazó répacukrot ki akarja iktatni az étrendjéből


2007. november 14., szerda

Mandulás kétszersült


A mandulás kétszersült a szomszédnéni specialitása volt. Nagy fémdobozban tartotta, és ha bementem hozzá, mindig kaptam egy pár darabot. Megunhatatlan és abbahagyhatatlan volt.
Nagy, négyemeletes, körfolyosós bérházban laktunk. Mindenki ismerte egymást, és mindenki jóban volt mindenkivel. Nyáron a körfolyosón nagy élet volt. Mi gyerekek ott játszottunk, rohangáltunk, anyáink, nagymamáink a virágokat öntözték, vagy a korlátra könyökölve beszélgettek, recepteket cseréltek, vagy csak élvezték a napsütést.
A mandulás kétszersülthöz csak a tojásfehérje kellett. Minden háziasszony, ha valamihez tojássárgáját használt, a fehérjét átvitte a szomszédnénihez, aki összegyűjtötte és folyamatosan sütötte a ház összes gyerekének a kétszersültet. A szomszédnéni egyébként –amikor nem kétszersültet sütött- tehetséges, ismert fotóművész volt. Langer Klára, érdemes művész, a magyar szociofotó egyik megteremtője. Remek fotóit az archívumok megőrizték, én a mandulás kétszersültjének állítok emléket, ami szintén feledhetetlen.

Hozzávalók:
6 tojásfehérje,
4 csapott evőkanál édesítő,

6 púpozott evőkanál liszt
1/2 sütőpor,
10 dkg. mandula a barna héjával együtt.
Tegnap sütöttem, a mandula fele héj nélküli lett, mert ez volt itthon. Igy is jó de szebb, ha látszik a mandula héja. A tojásfehérjét kemény habbá verem, beleteszem az édesítőt, és azzal is tovább verem. Most már el lehet tenni a habverőt, a lisztet és a sütőport kanállal óvatosan, hogy ne törjön össze a hab, belekeverem. Ekkor jön bele a mandula. Hosszúkás, sütőpapírral bélelt tepsibe teszem, és 180 fokos sütőben úgy sütöm, mint a piskótát, tűpróbáig. A sütés napján többet nem tehetek érte. Félreteszem, és hagyom szikkadni.

Legjobb három, négy nap múlva kézbevenni, ha ki tudjuk várni, mert akkor könnyebb szeletelni, de velem ez még nem fordult elő. Ezért hát ma igyekeztem hajszálvékony szeletekre vágni, a kenyérszeletelőgép nagyon jó hozzá, és langyos sütőben inkább szárítottam, mint sütöttem. Fémdobozban sokáig elállna, nem tudom pontosan meddig, mert nagyon hamar elfogy.



10 megjegyzés:

Névtelen,  2008. február 17. 18:16  

A férjem szerint olyan, mint az igazi olasz! Azt hiszem, ezentúl tényleg nem lesz gondom azzal, mire használjam el a fehérjéket.

Viszont lenne közelítő tipped arra, mennyi cukrot kellene használnom az édesítő helyett?

Cukroskata 2008. február 18. 10:35  

Köszi, örülök, hogy izlett:-) Ugyanannyi cukrot tegyél bele, amennyit egy piskótába tennél. Én amíg cukorral csináltam, annyi csapott evőkanál cukrot tettem bele, ahány tojás volt a tésztában, és ugyanannyi púpozott evőkanál lisztet. Majd számolj be róla, hogy hogy sikerült :-)

Rossamela 2008. február 18. 11:33  

Én is, én is, nekem is nagyon ízlett! Nekem is az olasz mandulás sütik, kétszersültek, kekszek jutatottak eszembe róla.
Nem ígérem, hogy hamarosan megsütöm, de a receptet elmentettem nyugalmasabb időkre.

Cukroskata 2008. február 18. 15:45  

Örülök Rossamela, egészségetekre. Jó volt találkozni veletek. :-)

mithrile 2009. május 11. 9:36  

Szia!

Egyszer olvastam a receptet, aztán persze elfelejtettem lementeni. Egész hétvégén kerestem, aztán most hirtelen rábukkantam.
Remélhetőleg még a héten ki tudom majd próbálni.
Köszönöm!

mithrile

Cukroskata 2009. május 11. 13:47  

Majd írd meg, hogy sikerült, nálunk mindig nagy sikere van.

Névtelen,  2009. szeptember 17. 18:08  
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
Unknown 2017. október 5. 13:43  

kb mennyi ideig kell sutni ?

Cukroskata 2017. október 5. 14:55  

Ez sütőfüggő, de először kb 20 perc, tűpróbáig.. Másodszor figyelni kell, amikor megbarnul
a széle, kész van.

szazala 2020. április 14. 11:38  

Szeretném kérdezni,hogy a mandulát egészben keverjük bele,vagy elszeletelve?

Related Posts with Thumbnails

Blogidőszámítás

FIGYELMEZTETÉS


A blogon közzétett receptek és egyéb írások a cukorbetegségemmel kapcsolatos saját tapasztalataimat tartalmazzák anélkül, hogy ezirányú képzettségem lenne. Ezek nem tekinthetők sem orvosi, sem dietetikusi tanácsnak.




Receptjeim

A Miner szakácskönyv oldalán

MIÉRT


Amikor kiderült, hogy cukorbeteg vagyok, úgy éreztem, hogy vége a világnak. Nem sokat tudtam a cukorbetegségről, de azt igen, hogy ezentúl le kell mondanom az édességekről, amiket úgy szeretek Miután az első nagy megrázkódtatás elmúlt, elővettem a sok év alatt összegyűlt, jól kipróbált receptjeimet, és elkezdtem átdolgozni őket. Kiszámoltam a kalóriákat, kipróbáltam, hogy működnek-e édesítővel. Ahol a cukor mennyisége a sütemény állagához szükséges volt, ott módosítottam a formáján, elkészítési módján. Azóta nem cukorbeteg vendégeimen is kísérletezve sok receptem gyűlt össze, amelyek alapján készített süteményeimet ők is szívesen fogyasztották. A cukorbeteg állandó lelkiismeretfurdalások között él. Ha evett, azért, ha nem evett azért. Nem könnyű áttérni a rendszeres életmódra, gyakran, keveset enni, a kalóriákat számolni, társaságban, vendégségben visszautasítani egy igazán ízletesnek látszó ételt, elviselni a sajnálkozó pillantásokat, ha elmondjuk, hogy a betegségünk miatt nem ehetünk mindent. Magyarországon az éttermek túlnyomó részében nem tartanak diabetikus édességeket, így ha mégis süteményre vágyunk, készítsük el magunknak. A sütemények, torták kellemesebbé teszik az életet. Miért mondanánk le róluk csak azért, mert az élet úgy hozta, hogy cukorbetegek vagyunk. Azoknak a családoknak, ahol cukorbeteg van, azt tanácsolom, próbálják ki ezeket a recepteket, és így egyetlen családtag sem marad ki a családi ünnepek fénypontjának tekinthető édességek fogyasztásából. Édességet enni is, készíteni is jó mulatság. Készítsünk hát szórakozva finomságokat. Ezeket az édességeket szívesen eszik és készítik nem cukorbeteg barátaim is.

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP